NS gaat spitsreizigers die vaak drukke treinen pakken wijzen op rustigere alternatieven. September is traditiegetrouw de drukste maand van het jaar, voornamelijk op dinsdag en donderdag in de spits. Toch zijn er ook dan veel treinen waarin nog genoeg zitplaatsen zijn. NS gaat spitsreizigers wijzen op treinen met meer zitplaats. Bijvoorbeeld door pushmeldingen die hen wijzen op rustigere treinen. Daarnaast geeft NS korting op rustige treinen met de de PrijsTijd Deal. Aan de ‘druktepoppetjes’ in de app is te zien welke treinen rustiger zijn.
Er zijn veel drukke treinen die ook een rustiger alternatief hebben. Als voorbeeld noemt de NS de de trein tussen Den Haag Moerwijk en Den Haag HS op dinsdagochtend om 08.12 uur. In deze Sprinter staat meer dan een derde van de reizigers, terwijl in de trein tien minuten eerder twee derde van alle zitplaatsen vrij is. Ook de trein die tien minuten later rijdt, heeft de helft van de zitplaatsen nog vrij.
"Ieder jaar zetten we in het najaar langere treinen in waar dat kan, ook dit jaar. Maar daar zit wel een maximum aan", zegt Tijmen Voet, directeur Dienstregeling bij NS. "In de spits zien we piekdrukte, daarom zijn langere treinen dan nodig. Buiten die uren rijden ze grotendeels leeg rond of staan ze geparkeerd. Dat is duur en inefficiënt."
Als een klein percentage reizigers een minder druk alternatief kiest, hoeven reizigers veel minder vaak te staan in de trein. "Nog meer treinen rijden en nog meer treinen verlengen vraagt grote maatschappelijke investeringen, als het al zou kunnen. Dat zijn kosten die uiteindelijk door de reiziger en de belastingbetaler betaald worden. Spreiden is vanuit maatschappelijk oogpunt slimmer."